Voor informatie over – en oplossingen voor – darmklachten, bezoek de nieuwe site Darmklachten.nl

Het darmstelsel – ook bekend als de spijsverteringssysteem – is een ingewikkeld, maar zeer goed georganiseerde systeem van verschillende organen. Het darmstelsel bestaat uit veel verschillende componenten en onderdelen, ieder met specifieke functies. Het proces waarbij wij met voeding het lichaam opnieuw voorzien met wat het nodig heeft is fascinerend en complex.

De organen van het darmstelsel werken samen om ingewikkeld voedsel af te breken in simpelere onderdelen: suikers, aminozuren, vetzuren en andere eenvoudige moleculen die kunnen worden opgenomen in de bloedbaan.

Hoe werkt het darmstelsel?

  1. Het voedsel dat we eten wordt vervoerd via het darmstelsel in de volgende volgorde:
  2. Voedsel komt via de mond binnen en wordt meteen al afgebroken door enzymen in de speeksel en door het kauwen. Het eten gaat door de slokdarm en beland in de maag.
  3. De maag maakt gebruik van zuren en andere enzymen om voedsel om te zetten in een vloeibare product genaamd maagbrij. Het maagbrij verlaat de maag en komt dan de in de dunne darm.
  4. De dunne darm is het orgaan waar de meeste nutriënten in de bloedbaan terecht komen. Spijsvertering enzymen en hormonen uitgescheiden door de pancreas, de lever en galblaas breken de vloeibare maagbrij af in moleculen die klein genoeg zijn om te worden opgenomen in de bloedbaan.
  5. De overgebleven etensresten komen terecht in de dikke darm waar, met behulp van bacteriën, plantenvezels worden omgezet in voedzame vetzuren en vitaminen. Ook water en zout wordt uit het onverteerbare voedsel gehaald. Het eindproduct is de ontlasting – het afval – en wordt via het rectum en de anus uitgeworpen.

Wat zijn de oorzaken van een ongezonde darmstelsel?

Veel mensen hebben last van darmklachten, en vragen zich af: ‘Wat is mis met mijn darmstelsel?’ De waarheid is dat chronische darmaandoeningen niet zomaar ‘gebeuren’. Er kan een genetische element zijn die iemand vatbaar maakt voor darmproblemen, maar onderzoek toont aan dat meestal andere factoren – die vaak met de juiste behandeling onder controle te krijgen zijn – de oorzaak zijn.

Een ongezonde darmstelsel kan worden veroorzaakt door:

Slechte voeding

Een dieet waarbij er een tekort is aan essentiële voedingsstoffen kan invloed hebben op de werking van het darmstelsel, zodat het darmstelsel niet in staat is om effectief te functioneren, wat kan leiden tot veel chronische darmproblemen.

Overmatig gebruik van antibiotica

Antibiotica doodt zowel de “goede” en de “slechte” bacteriën, wat leidt tot een disbalans in de darmflora. Als de “goede” bacteriën (probiotica) worden niet weer worden aangevuld, is een slecht functionerend darmstelsel het resultaat, overweldigd door “slechte” bacteriën.

Chronische infecties

Chronische infecties kunnen voorkomen als gevolg van verschillende parasieten bacteriën, schimmels en virussen. Een overmatige groei van bacteriën (zoals Helicobacter pylori) of schimmels (zoals Candida) kan chronische aandoeningen verergeren en bijdragen aan slechte absorptie van essentiële vitaminen, mineralen en aminozuren. Blinde darm ontsteking symptomen kunnen ook chronische klachten geven.

Voedselintoleranties

Voedselintolerantie zoals lactose en gluten-intolerantie kan het darmstelsel ook irriteren.

Stress

Door chronische stress en negatieve denkpatronen kan het darmstelsel letterlijk “van streek” raken. Na verloop van tijd kan stress ernstige schade aan het darmstelsel veroorzaken, in de vorm van zweren en hypochlorhydria.

Toxiciteit met zware metalen

Zware metalen zoals kwik kan niet gemakkelijk verwerkt worden door de darmstelsel.

Ontbrekende verteringsenzymen

Zonder de juiste combinatie van spijsverteringsenzymen, kan voedsel niet efficiënt worden afgebroken, wat leidt tot vitamine, mineralen en aminozuren tekorten. Ook een te lage uitscheiding van zoutzuren (hypochloorhydrie) leidt tot bacteriële en gist overgroei.

Chronische darmklachten worden niet veroorzaakt door aandoeningen die wel of niet aanwezig zijn – het is belangrijker om te weten hoe ernstig de aandoening is.

Het darmstelsel kent veel aandoeningen. Hieronder is een lijst van alle gerelateerde aandoeningen:

Wat kunt u doen om het darmstelsel te herstellen?

Er zijn veel dingen die je kunt doen om het gezond functioneren van je spijsvertering te ondersteunen:

Dieet.

Vul uw dieet met nutriënt rijke, hele voedingsmiddelen (whole foods) zoals groenten en vis.

  • Verhoog uw inname van verzadigde vetten met extra virgin kokosolie.
  • Eet voedingsmiddelen die omega-3 vetzuren bevatten, zoals wilde zalm en walnoten.
  • Gebruik spijsverteringsenzymen als supplementen.
  • Verhoog de inname van probiotica om het evenwicht van de darmflora in het darmstelsel te herstellen.
  • Houd de juiste hoeveelheid zoutzuur in de maag.
  • Stop met het eten vlak voor het slapen, zodat je niet in slaap valt met een volle maag.
  • Kauw uw voedsel grondig om de spijsvertering te helpen.
  • Eet meerdere kleine maaltijden gedurende de hele dag, in plaats van enkele grote, zware maaltijden.
  • Drink veel water tussen de maaltijden.

Vermijd voedsel dat het darmstelsel kan irriteren:

  • Alcohol
  • Cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee en frisdrank
  • Zuivelproducten
  • Voedingsmiddelen die gluten bevatten
  • Voedingsmiddelen zoals soja melk en ijs dat carrageen bevatten
  • Geraffineerde suikers en kunstmatige zoetstoffen
  • Nitriet gevonden in verwerkte voedingsmiddelen, zoals hotdogs
  • Mononatriumglutamaat (MSG) gevonden in veel voedingsmiddelen als smaakversterker
  • Gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën die in veel lang houdbare gebak en snacks zitten
  • Gefrituurde gerechten, fast food

Lichaamsbeweging.

Een sedentaire levensstijl vertraagt de spijsvertering. Veel lopen is de perfecte oefening voor de stimulering van gezonde stoelgang. Bovendien, een wandeling is een voordelige manier om aan broodnodige zonlicht (en dus vitamine D) te komen die vaak ontbreekt in ons dagelijks leven.

Spiritualiteit.

De spijsvertering kan verstoord worden door angst, depressie en andere negatieve gevoelens en ideeën over het leven. Symptomen zoals diarree, constipatie, zweren, en galstenen kunnen allemaal worden veroorzaakt door chronische stress en negatief denken. Het bijhouden van een positieve geestelijke instelling optimaliseert de gezondheid van het darmstelsel.

Verder lezen over het darmstelsel

Lees op darmklachten.nl verder over darmgezondheid. U vindt o.a. informatie over:

  • darmflora
  • dieet
  • PDS
  • laboratorium onderzoek om de oorzaken van darmklachten in kaart te brengen